اجتناب ازاشتباهاتی درخوردن  صبحانه  برای افراد دیابتی

اگر شما به دیابت مبتلا هستید، خوردن صبحانه ی ناسالم اشتباهی بزرگ است. به افراد دیابتی  خوردن  صبحانه ی سالم توصیه می شود برای تهیه ی یک صبحانه ی سالم و مفید  به توصیه های  کارشناسان عمل کنید.

 صبحانه  مهمترین  وعده ی غذایی در روز است  بخصوص اگر شما به دیابت  نوع 2 مبتلا باشید. رژیم  غذایی افراد دیابتی  باید حاوی منابع انرژی کافی وسالمی  برای شروع روز باشد. یکی ازکارشناسان تغذیه می گوید: اگر به هنگام  آغاز روز وعده ی صبحانه را  حذف کنید  بدن  از ذخیره ی  کبدی انرژی خود استفاده  می کند در این صورت  آزاد شدن  مقادیر زیادی قند  از کبد سبب  افزایش  قند خون  شما می شود.

 خوردن  یک صبحانه ی سالم  یکی از قدم های  مهم در کنترل  دیابت  و مدیریت  وزن بدن است  بیاد داشته  باشید برای  ثبات متابولیسم  خود درتمام  طول روز یک راه حال ساده "خوردن  صبحانه" است.

 اجتناب از اشتباهات درخوردن صبحانه

اشتباه  در خوردن صبحانه وقتی اتفاق می افتد  که درطول  روزهای  هفته  دیر از خواب بیدار شده و درحال  بیرون رفتن  از خانه با عجله صبحانه ای  آماده کرده  و در راه بخورید  یا در روزهای تعطیل آخرهفته در بیرون ازخانه یک صبحانه ی مفصل و پرکالری بخورید. اما بزرگترین  اشتباه  حذف وعده ی صبحانه است. هنگامیکه  برای مدت  طولانی  گرسنه می مانید بدن وارد  فاز قحطی می شود و هنگامیکه  این حالت  ادامه  یابد درطول روز احساس گرسنگی  شدیدی  کرده احتمالاً پرخوری می کنید. دراین حالت  بدن تمام چربی موجود درغذا را جذب و ذخیره  می کند، این وضعیت برای هر فردی مضر است  بخصوص  برای افراد  مبتلا به  دیابت  نوع 2 .

در ادامه  برخی  از اشتباهاتی که باید  از انجام آن اجتناب کنید را آورده ایم:

·        کارشناس تغذیه O'Connorاز مرکز آموزش دیابت و غدد درون ریز در مرکز پزشکی  بالتیمور می گوید: ازخوردن  صبحانه ای  که حاوی مقادیرزیادی قند است  مانند دوناتس یا قهوه ی شیرین  شده بپرهیزید. صبحانه  باید حاوی موادی باشد که انرژی لازم برای بدن  شما را برای چند ساعت  آینده تأمین کند بنابراین باید حاوی منبع ارزشمندی از انرژی باشد نه یک  انرژی آماده ی مصرف که سریعاً در بدن مصرف شده و مقادیر زیاد  قند ساده  را بسرعت  وارد خون کند.

·        خوردن غذاهای حاوی فیبر را فراموش  نکنید، صبحانه فرصت خوبی  برای خوردن  مقادیر زیادی فیبر است خوردن فیبر برای افراد  دیابتی مفید است،  زیرا سبب  می شود فرد احساس  سیری کرده  و در عین حال قند خون او بالا نمی رود و این بمعنای کنترل بهتر قند خون ومصرف کمتر کالری است . سعی کنید 7 تا 10 گرم فیبر در وعده ی صبحانه ی خود مصرف کنید.

·         پروتئین را برای ایجاد یک صبحانه ی متعادل به وعده ی آغازین روز خود  بیافزایید. صبحانه باید شامل 15 تا 30 گرم کربوهیدرات خوب و مقدار کمی پروتئین کم چرب باشد. کربوهیدرات نیاز به انرژی شما را برطرف کند و پروتئین سبب می شود احساس سیری طولانی تری کرده و پرانرژی بمانید.

·        افزودن میوه وسبزیجات. میوه های رنگارنگ و سبزیجات علاوه براینکه منبع کربوهیدرات های کم کالری هستند، حاوی ویتامین ، موادمعدنی وفیبر می باشند. اگر شما به دیابت مبتلا هستید و رژیم غذایی 2000 تا 2400 کالری را رعایت  می کنید، باید 4 وعده ی سروینگ سبزیجات و میوه  درطول روز مصرف کنید و صبحانه  زمان  مناسبی برای یک شروع خوب واستفاده از این مواد غذایی است.

·        صبحانه های نوشیدنی برای افراد دیابتی مناسب نیستند. اگر چه برخی از افراد دوست دارند  صبحانه ی آنها نوشیدنی باشد اما بهترین مواد مغذی با خوردن غذاهای کامل بدست می آید. خوردن آبمیوه برای صبحانه  بسیار رایج  است، بخاطر داشته باشید یک وعده ی بزرگ سروینگ  از آب انواع میوه جات شامل مقایر قابل توجهی کربوهیدرات و کالری است بنابراین با خوردن  آبمیوه مقدار قندخون شما بشدت بالا می رود و ازسوی دیگر مصرف مکرر و زیاد  آبمیوه سبب افزایش وزن شما خواهد شد.

·        از خوردن گوشت های فرآوری شده بپرهیزید. خوردن بیکن، سوسیس و کالباس اگر چه کربوهیدارت زیادی را به رژیم شما نمی افزاید اما پروتئین های سالمی نیستند زیرا مقادیر زیادی کالری وارد بدن شما می کنند که هیچ ارزش تغدیه ای ندارند، زیرا حاوی مواد مغذی نیستند. O'Connorمی گوید ازخوردن Breakfast bar، قهوه های بزرگ همراه با خامه  و کارامل و  غلات شیرین شده یا شیرینی برای صبحانه  اجتناب کنید.

صبحانه های سالم  برای افراد دیابتی

اطلاع از اینکه  چه چیزهایی را نباید درهنگام وعده ی صبحانه  خورد یک بخش از قضیه  است اما مهمتر از آن این است  که بدانید  یک صبحانه ی سالم حاوی چه نوعی از مواد غذایی است.

 O'Connorبرای صبحانه های متعادل راه حل های زیر را ارائه  داده است:

·        برای صبحانه ای که می خواهید  با خود در هنگام  خروج ازخانه یا درمحل کار صرف کنید یک قطعه میوه  یا یک وعده  ماست چکیده ی کم چرب یا پنیر کم چرب را با نان گندم کامل(سبوس دار) بسته بندی کرده با خود همراه ببرید یا سفیده ی  تخم مرغ همزده  را در یک برش نان گندم سبوس دار بسته بندی کنید و با خود به سرکار ببرید.

·         برای افزایش مقدار مصرف فیبر در وعده ی صبحانه از oatmeal(جو پرک که با شیر یا آب پخنه شده است) همراه با  میوه های  تازه ی کم چرب یا ماست بدون چربی استفاده  کنید، غلات کامل یا  نان کامل گندم میتواند همراه با ماست کم چرب یا  بدون  چربی گزینه ی مناسبی باشد.

·        به منظور افزودن پروتئین  کم چرب یک مشت بسته بادام، یا مقدار کمی کره ی بادام زمینی یا یک برش پنیر کم چرب میل کنید. خوردن  تخم مرغ نیز روش  خوبی است.  اگر مشکل کلسترول دارید  شما می توانید بجای یک تخم مرغ کامل تنها از سفیده ی تخم مرغ استفاده  کنید. ماست  چکیده ی کم چرب یا پنیر کاتیج یا انواع پنیرهای کم چرب منابع پروتئینی خوبی برای  صبحانه  هستند .

اگر می خواهید  صبحانه ای نوشیدنی داشته باشید حداکثر 8 اونس(227 سی سی) نوشیدنی میل کنید شما می توانید  بجای  میوه از آب سبزیجات استفاده  کنید و مقداری پودر پروتئین  به آن  بیافزاید.

 نکته ی بسیار مهم  اندازه گیری قندخون 2 ساعت  پس از صرف صبحانه  است، چنانچه مقدارقند خونتان  بالاتر از مقدار هدف باشد احتمالاً مقادیر زیادی کربوهیدرات استفاده کرده اید و باید از مقدار آن  در صبحانه  روز بعد بکاهید.

انتخاب گزینه های سالم  برای وعده ی صبحانه به افراد دیابتی درکنترل بهتر قند خون وکنترل وزن کمک  می کند. اگر در برنامه ی غذایی خود برای تهیه ی صبحانه  سالم یا سایر وعده های غذایی خود با مشکل مواجه هستید بهتر است با پزشک یا آموزگار دیابت یا کارشناس تغذیه ی خود مشورت کنید.

منبع: www.everydayhealth.com